tisdag 8 januari 2013

RULLTÅRTA MED KOKOS, naturligt glutenfri


3 ägg
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 dl kokosflingor
3/4 dl potatismjöl
1½ tsk bakpulver

Kräm till fyllningen
100 g smör
1 dl ljust muscovadosocker
2 msk vaniljsocker
1 äggula

Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Blanda ihop kokos, potatismjöl och bakpulver och rör försiktigt ned det i smeten. Bred ut den på en långpanna med bakplåtspapper.
Grädda i 225 grader 5 - 10 minuter. Den är färdig när den fått fin färg och "kryper" ihop lite.
Strö kokosflingor och strösocker på ett nytt bakplåtspapper och stjälp upp kakan på det. Låt den svalna under bakduk.
Rör ihop krämen till fyllningen och bred försiktigt ut den på den kalla kakan. Rulla ihop den och lägg den i kylskåp innan den skärs upp.
Den är också god med vanlig smörkräm!

Detta var allt för idag. Det var en tid sen jag la upp något recept, men jag har bara bakat av dom "gamla" ett tag nu. Jag vill dessutom baka nya recept mer än en gång innan jag lägger ut dom, så jag säkert vet att dom fungerar.
Nu har jag köpt en bakmaskin, så där blir det nog lite nya recept. Det fanns ett program för glutenfritt men inga recept. Först måste jag göra några vanliga bröd för att lära mej apparaten. Vi har tidigare haft bakmaskin men den gick sönder för ett par år sedan och med den slängde jag tydligen recepten också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar